Wniosek do Władz Miasta i Gminy Radzyń o odbudowę torów kolei




Burmistrz Miasta i Gminy Radzyń Chełmiński

ul. Rynek 1
87-220 Radzyń Chełmiński

WNIOSEK O WYSTĄPIENIE DO URZĘDU MARSZAŁKOWSKIEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO ORAZ PKP POLSKIE LINIE KOLEJOWE W SPRAWIE ODBUDOWY TOROWISKA NA ODCINKU MELNO – RADZYŃ CHEŁMIŃSKI

Szanowny Panie Burmistrzu,

W związku z rosnącym zapotrzebowaniem na poprawę dostępności komunikacyjnej w regionie oraz perspektywami rozwoju transportu kolejowego w ramach rządowych programów modernizacji infrastruktury, zwracam się z wnioskiem o wystąpienie do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w sprawie odbudowy torowiska na odcinku Melno – Radzyń Chełmiński o długości około 4950 metrów.

Argumenty przemawiające za odbudową torowiska:

1. Znaczenie demograficzne i rozwój regionu

  • Radzyń Chełmiński oraz okoliczne miejscowości zamieszkuje kilka tysięcy osób, a wielu mieszkańców codziennie dojeżdża do Grudziądza, Jabłonowa, Brodnicy i Torunia. Przywrócenie połączeń kolejowych poprawiłoby ich mobilność i komfort życia.
  • Region boryka się z odpływem ludności, a lepsza infrastruktura kolejowa może przyczynić się do zwiększenia atrakcyjności osiedleńczej i zatrzymania młodych mieszkańców.
  • Wiele osób starszych oraz osób bez samochodu nie ma dogodnej alternatywy transportowej, a kolej może stanowić tani i wygodny środek lokomocji.

2. Przykłady udanych rewitalizacji kolei w innych województwach

  • Linia kolejowa Bielawa – Dzierżoniów w woj. dolnośląskim – Odbudowany odcinek 5 km przyczynił się do wzrostu liczby podróżnych oraz integracji regionu.
  • Reaktywacja linii kolejowej Rzeszów – Kolbuszowa w woj. podkarpackim – Po modernizacji odcinka liczba pasażerów znacząco wzrosła, co pokazuje, że inwestowanie w kolej na poziomie regionalnym ma sens.
  • Odbudowa torowiska do Mielca w woj. podkarpackim – Udowodniła, że przywrócenie ruchu kolejowego może wzmocnić potencjał gospodarczy regionu i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną.

3. Możliwość finansowania inwestycji

  • Odbudowa odcinka może zostać wpisana do rządowych programów modernizacji kolei, takich jak "Kolej Plus" czy projekty finansowane z funduszy unijnych w ramach rozwoju transportu niskoemisyjnego.
  • Możliwość wykorzystania środków z budżetu województwa oraz współpracy z PKP PLK, które realizuje projekty odbudowy nieczynnych linii kolejowych w całej Polsce.

4. Korzyści społeczne i gospodarcze

  • Reaktywacja kolei przyczyni się do rozwoju lokalnych przedsiębiorstw, turystyki (wokół zamku) i poprawy dostępności regionu dla inwestorów.
  • Lepsza infrastruktura transportowa oznacza nowe miejsca pracy oraz rozwój lokalnych firm usługowych, gastronomicznych i turystycznych.
  • Poprawa dostępu do transportu publicznego ograniczy ruch samochodowy i emisję spalin, co wpisuje się w politykę zrównoważonego rozwoju regionu.

Podsumowanie

Wobec powyższych argumentów wnioskuję o podjęcie działań w celu przywrócenia torowiska na odcinku Melno – Radzyń Chełmiński, które może stać się elementem nowoczesnej sieci transportu publicznego w województwie kujawsko-pomorskim. Proszę o wystąpienie do Urzędu Marszałkowskiego oraz PKP PLK z wnioskiem o analizę tej inwestycji i uwzględnienie jej w planach rozwoju infrastruktury kolejowej.

Będę wdzięczny za pozytywne rozpatrzenie wniosku oraz informację o dalszych działaniach.

Z poważaniem,

Adam Fularz grudziadzka.pl

Dolina Zielona 24a

65-154 Zielona Góra

Komentarze

Popularne posty