Wniosek o powołanie komisji celem wyjaśnienia czy do śmierci skejtera w Kaliszu przyczyniła się atomizacja więzi międzyludzkich

Zielona Góra, 15.2.2021 

do Pana Prezesa RM


dotyczy: Wniosek redakcji o zbadanie obecnej sytuacji w mieście Kalisz (łac. Calisia) w Wielkopolsce po wypadku skejtera na skejtparku

Szanowny Panie, 

Po śmierci skejtera na skateparku w Kaliszu do redakcji zgłosiły się osoby wskazujące na szereg zdarzeń. 

Prowadzę niewielką agencję prasową i owe miasto od jakiegoś czasu było wskazywane jako apogeum pewnych okoliczności. Na podstawie zebranych danych w wywiadach wnoszę o zbadanie sytuacji. Oto pytania jakie wysłałem władzom miasta:

W czasopiśmie "Polityka" Państwa miasto przedstawiano jako przykład skrajnej w skali kontynentu formy utopijnej polityki prosamochodowej? Kto za to odpowiada, kto jest autorem tej polityki transportowej? Czyje nazwisko stanowi o takim, a nie innym kształcie polityki transportu w mieście Kalisz?
- Dzień bez Samochodu w stolicy polskiej motoryzacji masowej- jak on wyglądał? Czy w ogóle coś zorganizowano?
- Czy prawdą jest jakoby w mieście istniał tylko jeden ciąg pieszy, promenada wzdłuż rzeczki, w dodatku skierowano na nią ruch rowerzystów i skaterów? Ile miało miejsce tam wypadków? Czy władze miasta zdają sobie spraw z odpowiedzialności majątkowej za tego typu wypadki?
- Jaki był epilog sprawy śmierci skejtera na skateparku, tego Dominika?

Nie pamiętam, czy na nie odpowiedziano. Wzywamy (ja jako ekonomista, oraz osoby przerażone sytuacją w tym mieście, które informowały redakcję o skali zubożenia kapitału społecznego) władze publiczne Rzeczpospolitej Polskiej do:

- zbadania w mieście, powołania sztabu specjalistów z zakresu ekonomiki miast, ekonomiki regionów, ekonomistów, socjologów. 

Opis miejsca i pochodzenie ludności dawnego polis "Calisia"
Kalisz jest od dawna uważany za najstarsze miasto w Polsce, które zostało wymienione przez Ptolemeusza w II wieku naszej ery (jako Calisia), ale roszczenie jest teraz podważane przez niektórych badaczy. Lokalizacja wymienionych przez Ptolemeusza miejscowości pozwala stwierdzić że Kalisz położony na terytorium plemienia lub państwa plemiennego Diduni w krainie etnograficznej nazwanej Magna Germania, ale współczesne analizy pokazują że Tacyt Germanami określił ludy mieszkające w lasach i używające włóczni jako narzędzi walki. Kalisz jest wymieniony około roku 150 AD- jeśli poprawnie jest utożsamiony z miastem Calisia, polis Didunów zamieszkujących ówczesną krainę etnograficzną określoną jako Magna Germania. W etnografii do Wandalów zaliczano także lud Diduni. Kalisz, wymieniony przez aleksandryjskiego geografa Klaudiusza Ptolemeusza, jest więc jednym z pierwszych udokumentowanych i źródłowo udowodnionych miast w obszarze dzisiejszej Polski, jeśli ta identyfikacja jest poprawna. Znajduje się do dziś w okolicy wiele artefaktów z czasów rzymskich, co wskazuje, że mógł to być jeden z przystanków rzymskich karawan zmierzających do wybrzeży Morza Bałtyckiego.

Uzasadnienie do wniosku o zbadanie sytuacji

Redakcja oparła się jedynie na opiniach ustnych osób które przebywały w Kaliszu bądź znają miasto Kalisz w zestawieniu z innymi miastami w których mieszkały. Opisywały one deficyty bezpieczeństwa, na przykład że jedyny ciąg pieszy miasta był jednocześnie jedynym ciągiem dla skejterów, rolkarzy, rowerzystów etc. Tragedia tylko kazała na siebie czekać. Wg mnie, to nie jest ważne, gdzie ona dokładnie wystąpiła. 

Do redakcji dotarły także informacje o danych statystycznych, wskazujących na zanik życia społecznego, zanik więzi międzyludzkich wywołanych rekordową w skali kontynentu skalą zaniku transportu zbiorowego. Wokół miasta zlikwidowano podmiejskie linie kolejowe (szer. toru 1000 mm) ze stacji Kalisz Wąsk. do miast: Turek, Zbiersk, wsi Russów, ze Skalmierzyc do wsi Kucharki, Głoski etc. Miasto ma ofertę transportu zbiorowego na poziomie miast afrykańskich, i w zasadzie nie ma oferty kolei podmiejskiej. 

Wszelkie prawie przestrzenie wspólne zajęto pod potrzeby motoryzacji indywidualnej. Jej, co podkreślam- absolutnie rekordowy w skali całego kontynentu rozwój spowodował skrajną patologizację życia publicznego. Doszło do sytuacji w której mieszkańcy, by skorzystać z przestrzeni wspólnych, wyjeżdżają do miast okolicznych. W mieście Kalisz wg ich relacji doszło do atomizacji więzi międzyludzkich. Przypomnę że jest to jedno z pierwszych miast kraju, i było ono wzmiankowane jako mające tylko 6 mieszkańców w początkach naszej ery. Za kroniką węgiersko- polską:

 

Badania dowodzą skrajnie negatywnego wpływu ekonomicznych efektów zewnętrznych motoryzacji indywidualnej na poziom relacji społecznych i kapitału społecznego. W mieście Kalisz, ogólnopolskiej stolicy motoryzacji indywidualnej, te wszystkie efekty wystąpiły w skali rekordowej na całym kontynencie. 

Wzywamy do rozpoznania stanu kapitału społecznego, kapitału więzi międzyludzkich w mieście Kalisz. Jest to możliwe do odczytania ze statystyk np. ilości pojazdów na 1000 mieszkańców, w zestawieniu z wieloletnimi, szeroko znanymi badaniami na temat skutków tak drastycznej polityki transportowej. Prowadzi ona niekiedy także do zaniku kapitału społecznego z uwagi na wysokie emisje kosztów zewnętrznych w postaci spalin, hałasu, które ponoszą mieszkańcy miasta. W takiej skali jak w Kaliszu- oceniam że do tego zaniku już doszło. 

Śmierć skejtera na skateparku jest tylko czymś co wywołało niniejszy wniosek. Wzywam do rozpoznania stanu infrastruktury społecznej w tym mieście. Wzywam do zbadania stanu  infrastruktury miękkiej i infrastruktury społecznej miasta (place, parki , ławki, miejsca spotkań, dzielnice klubów i restauracji, bulwary nadrzeczne etc.), celem zbadania stanu równowagi w kapitałe społecznym, infrastrukturze miękkiej miasta. 

Opisy ustnie zgłoszone redakcji

  • Opisywano mi jak lokalna ludność opuszcza miasto na weekend, by skorzystać z pubów czy barów w miastach okolicznych, gdzie mimo mniejszej liczby ludności zachował się kapitał społeczny i istnieje infrastruktura kontaktów międzyludzkich.
  • W Kaliszu dominuje "mentalność wiejska" mimo że jest on miastem.
  • Kalisz to Radom Europy
  • Mentalność wiejsko- rolnicza
  • Proste cele życiowe, brak alternatywnych dróg życiowych
  • Nawet nie proste cele życiowe, ale bardzo przeciętne
  • Wąskie patrzenie na świat
  • W "Biedronkach" lokalni rolnicy pilnują czy w Biedronkach sprzedają polskie warzywa i owoce sprawdzać kody pochodzenia produktów na skrzynkach z rzekomo polskimi płodami- co podano jako przykład ograniczenia "lokalnych ambicji" czy tez jako przykład skali dążeń lokalnych ambicji. Próbuje się jako główny cel- sprzedaż tamtejszych plonów na lokalnym rynku. Nie jest to jednak możliwe z uwagi na politykę gospodarczą miasta. Polityka ta, poprzez oparcie dowozu żywności na transporcie samochodem osobowym z supermarketu, niszczy lokalny rynek oparty o targowiska i kupujących zmierzających tam pieszo z okolicy.  Gdyby władze zmieniły transport na głównie pieszy, rowerowy i zbiorowy targowiska i lokalny handel odzyskałby rynek jak to ma miejsce gdzie indziej w Europie. Jednakże cele te (cel 1: motoryzacja masowa jako dominująca w transporcie wewnątrzmiejskim Kalisza  - cel @: umożliwienie zbytu lokalnych płodów który się odbywa tradycyjnie przez targowiska, lokalne rynki)- wydają mi się ekonomicznie sprzeczne. 

opr. Adam Fularz na podstawie opinii ustnych zebranych w wywiadach oraz na podstawie danych statystycznych dot. ilości pojazdów na 1000 mieszk. w miastach Polski

--


Adam Fularz, manager Radiotelewizji

RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra



Komentarze

Popularne posty